Tudtad_e

Tudtad-e?

A két tannyelvűség előnyei

Köztudott, hogy a beszéd az emberi kapcsolat eszköze. A beszéddel ismereteket közölhetünk és ismeretekhez juthatunk, kifejezhetjük érzelmeinket és megismerhetjük a másik ember érzelmeit is. Ahhoz, hogy a gyermek megtanulja a beszédet, az idegrendszer, a hallás és a beszédszervek épségén kívül természetesen beszélő környezetre is szüksége van, amely azt jelenti, hogy a szülő már az első pillanatoktól kezdve lehetőleg minden alkalmat használjon ki. Ezen lehetőséget biztosítja gyermeke számára családi napközi, óvódánk is. A másik nyelv Az egy nyelv helyett a két nyelv használata, nyilvánvalóan nagy fontosságot nyert a globalizálódó világunkban. Sok a vegyes házasság, a hosszabb-rövidebb ideig külföldön élő család, de a Magyarországon élő magyar szülők egy részénél is komoly a törekvés arra, hogy a gyermekük minél korábban belekóstolhasson egy idegen nyelvbe. A gyermekek angol nyelvű oktatását már akár három hónapos kortól is ajánlják, játékosan , jó hangulatban sok képi és hangi megerősítéssel. A szakemberek valaha attól féltek, hogy a kétnyelvű gyerekek összekeverik a nyelveket, és később tanulnak meg beszélni magyarul vagy azt esetleg rosszul sajátítják el. Manapság éppen ellenkezőleg alakul. 

Ha az anyanyelv kitüntetett szerepe megmarad, a második nyelv nemhogy hátráltatná, de valójában jótékony hatással is van rá: a kétnyelvű gyerekekben már egészen fiatalon a magánóvodában vagy családi napköziben tudatosulnak olyan nyelvi jelenségek, amelyekkel egynyelvű társaik csak az iskolában találkoznak. Mindemellett a kétnyelvűségtől gyermekeink okosabbak lesznek, mivel az éles nyelvi váltásokkal az agy kognitív izmait tornáztatjuk, fejlesztjük. Számos tanulmány azt sugallja, hogy a kétnyelvű tapasztalat javítja az agy úgynevezett végrehajtói funkcióját amely egy irányító rendszer, irányítja a figyelmet, az általunk használt folyamatok tervezéséhez, probléma megoldáshoz és a különböző egyéb szellemi teljesítményt igénylő feladatokhoz. A kétnyelvű babák, gyerekek tehát nyitottabbak, mely bizonyítja, hogy a tapasztalat alakítja az agyat. A kétnyelvű gyerekek ezen kívül jobban megoldják a logikai feladatokat is, és képesek egyszerre több dolgot is végezni. 

Nézzük meg, mi is történik a kisgyerekkori nyelvtanulás közben? Anya és gyerek együtt van, közösen tevékenykednek. Mesekönyvet nézegetnek, más anyákkal (apákkal, pedagógusokkal) és gyerekekkel találkoznak, énekelnek, mondókáznak, játszanak. Örömteli időt töltenek együtt, perceket és órákat, amelyeket mindkét fél szeret. Kell ennél több? Hisz így szülő és gyermek olyan közös élményekhez juthat a nyelv által, amely további kapocs lehet közöttük…

Élvezzük hát a nyelvet, játékosan ..Együtt! Az Ön gyermeke is járjon Két Tannyelvű Családi Napközibe.

 

Tudtad-e, hogy…

– a GYED extra bevezetése előtt, ha az anyuka munkába állt, elveszítette a GYED-et; az új szabályozásnak köszönhetően most a GYED összegéből színvonalas, minőségi ellátást biztosíthat gyermeke számára egy magánintézményben 

– az állami intézményekben az ellátás nem igyenes: az étkezés külön fizetendő, valamint gyermekenként havi 12.000Forint az ellátási díj

– az állami intézménybe kizárólag abban az esetben vehető fel a gyermek, ha az anya bejelentett munkahellyel rendelkezik

– az állami intézményekbe a férőhelyhiány miatt esetenként egy évnél hosszabb várólisták is lehetnek

– a túlzsúfoltság miatt akár 15 gyermek is juthat egy gondozóra

– az állami intézményekben és a magánbölcsődékben legtöbbször nincs lehetőség heti két-, három- vagy

négynapos ellátást igényelni, kizárólag a teljes havi díj térítése ellenében fogadják a gyermekeket